Oppaat antennin asennukseen TV-mastot kartalla Toimitusehdot Ota yhteyttä

🚚  Nopea toimitus omalta varastolta! ✌  30 vuoden kokemuksella asiantuntevaa palvelua!

TV kanavat ei näy! Kuinka ratkaista TV-kuvan häiriöt?

TV-kuvassa saattaa paikoin esiintyä kuvan pätkimistä, pikselöintiä tai kuva ei näy ollenkaan. Häiriön syynä voi olla vika TV-vastaanottimessa tai ongelma antennijärjestelmässä. Toisinaan syy voi johtua verkon huollosta tai muusta katkoksesta.

TV-kuvan häiriöt on onneksi mahdollista korjata myös itse. Tässä artikkelissa käymme läpi mitkä ovat tyypillisimpiä antenniverkon ongelmien aiheuttajia ja millä tavoin antenniviat voidaan korjata. Tarvittaessa voidaan kääntyä vielä antenniasentajan puoleen.

Voit myös ottaa meihin yhteyttä, niin ratkotaan yhdessä TV-kuvan murheet.

Vianselvitys TV-kuvan pätkimiseen

1. Viallinen osa järjestelmässäTV-signaaliin liittyvät ongelmat voivat johtua rikkinäisestä laitteesta antennijärjestelmässä tai esimerkiksi kosteuden pääsystä antennin symmikoteloon tai liitoksien ja kaapelin vaurioitumisesta. Ukkoskelillä verkkolaitteet voivat mennä rikki.

Yleisimpiä syitä TV-kuvan ongelmille on viallinen liitosjohto television ja antennirasian välillä tai vioittunut mastovahvistin tai verkkolaite.

2. Ulkoiset häiriötUlkoisia häiriöitä esiintyy useimmiten silloin, kun käytössä on vanha vahvistin, joka vahvistaa myös LTE-signaaleja ja aiheuttaa siten yliohjausta. Häiriöitä voi aiheuttaa myös sähkölaitteen aiheuttama häiriö ( esim. sähköpaimen ) tai väärin kytketty tai viallinen sähkölaite.
3. Virheellinen antennijärjestelmä tai virheellisesti mitoitettu järjestelmä

Signaalin pätkimistä voi aiheuttaa myös heikkotehoinen antenni tai vahvistin. Järjestelmän laitteet on voitu mitoittaa oikein alunperin, mutta ajan kuluessa esimerkiksi puiden kasvu voi estää signaalin etenemistä ja tällöin tarvitaan entistä enemmän vahvistusta. Tähän lisäksi talvisin lumentulo voi vaikuttaa merkittävästikin antennin vastaanottaman signaalin määrään. Antennin suuntaus on myös hyvä tarkistaa.

Tehokkaampien laitteiden tarve voi tulla eteen myös tilanteissa, jolloin sisäverkkoa on laajennettu eli on otettu käyttöön uusi TV:n katselupiste tai ketjuverkko on muuten tullut liian pitkäksi.

Toisinaan myös liian tehokas vahvistin jo alunperin vahvassa kentässä voi aiheuttaa yliohjausta.

4. MaastoesteetMaastoesteet antennin ja lähetysaseman välissä vaikuttavat etenkin antennin asennuspaikan välittömässä läheisyydessä. Asennuspaikkaa valitessa onkin hyvä huomioida lähetysaseman suuntaan olevat korkeat kalliot, tiheä puusto ja muut korkeat maastoesteet. Tehokkailla laitteilla, oikealla suuntauksella ja korkeudella voidaan kuitenkin vastaanottaa signaalia myös haastavissa olosuhteissa.
5. Televisio tai digiboksiTV-kuvan ongelmia voi aiheuttaa myös viallinen televisio tai digiboksi. Helpoin tapa todeta vika on kokeilla toista televisiota tai digiboksia.
6. RadiokeliMelko harvinainen, mutta mahdollinen ilmiö on niin sanottu radiokeli. Tällöin häiriöitä aiheuttaa kaukana oleva toinen lähetin, jonka signaali kantautuu kauemmas kuin normaalisti.


Kuinka antenniviat voidaan ratkaista?

1. Viallisen osan vaihtaminen

Helpointa on selvittää ensin kaapeleiden ja varsinkin liitoskohtien kunto. Tämän jälkeen kannattaa tarkistaa verkkolaitteiden ja antennin fyysinen kunto. Vian selvityksen avuksi voidaan käyttää myös television signaalimittaria, joka saattaa löytyä television asetusvalikosta riippuen television mallista. Signaalimittarin vihreä valo indikoi, että verkko on kunnossa. On kuitenkin hyvä tarkistaa myös signaalin laatu ja teho. Laatu alhaalla kertoo yleensä viasta ja jos signaalikäyrä heiluu, niin tehoa on liian vähän ja järjestelmään tarvitaan antennivahvistin. Ohessa antennijärjestelmän eri osia, jotka vaihtamalla tai lisäämällä saadaan TV-kuvan ongelmat katoamaan.

TV-antenni

Useimmiten antennijärjestelmän vika löytyy muualta kuin antennista, mutta toisinaan myös TV-antenni voi vaurioitua esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi. Viat ilmenevät joko elementtien eli "piikkien" rikkoutumisella tai TV-antennin symmikoteloon eli kaapelin kytkentärasiaan on tullut kosteutta. TV-antenni voidaan vaihtaa tehokkaampaan vaihtoehtoon tai erilaiseen malliin, joka soveltuu sääolosuhteiden takia kohteeseen paremmin. TV-antennien tuoteryhmästä löydät Triax ja Fagor -antennit kaikenlaisiin kohteisiin: TV-antennit

Siirry tuoteryhmään TV-antennit klikkaamalla kuvaa.


Mastovahvistin ja verkkolaite

Antennin kanssa on suositeltavaa käyttää mastovahvistinta ja verkkolaitteen yhdistelmää, kun olosuhteet signaalin vastaanottoon ovat haastavat tai matka lähimmälle TV-lähettimelle on hyvin kaukana. Vahvistimen vaihto on syytä tehdä myös silloin, kun käytössä on vanha vahvistin, joka vahvistaa myös LTE-signaaleja ja näin aiheuttaa häiriöitä televisiokuvalle yliohjauksella. Signaalin tehon ollessa huono on hyvä vaihtaa vahvistin tehokkaampaan malliin. Verkkolaitteen suosittelemme vaihtamaan samaan aikaan jo yhteensopivuudenkin takia. Muutoin on hyvä selvittää, että jännite on laitteessa sama kuin mastovahvistimessa. Verkkolaite voi olla rikki myös siten, että jännitettä tulee, mutta laite rikkoo signaalin ja siten aiheuttaa kuvassa pikselöintiä.

Linjavahvistin

Vaihtoehtona mastovahvistimelle ja verkkolaitteelle on linjavahvistin, jota käytetään sisätiloissa antennin ja TV-vastaanottimen välissä. Linjavahvistin on suunniteltu käytettäväksi tilanteissa, joissa television katselupisteitä halutaan lisätä tai nykyistä signaalia vahvistaa.

Liittimet ja kaapelit

Liitosjohtojen laatu vaihtelee merkittävästi ja monissa vikakohteissa antenniongelma löytyykin juuri liitosjohdosta. Toisinaan ongelmanratkaisuun riittää vain liitosjohdon vaihto eli antennijohto, joka yhdistetään televisioon. Suosittelemme käyttämään aina itse tehtyä liitosjohtoa. ( esim. TV-liitosjohto PRO )

Myös muut liitoskohdat antennijärjestelmässä on syytä tarkistaa, koska vanha liitos on voinut kostua tai muuten mennä huonokuntoiseksi. Itse antennikaapeli on voinut hapertua ja joskus myös eläimet voivat tehdä vahinkoja järjestelmän eri osille. On hyvä tarpeen tullen vaihtaa myös antennikaapeli ja liittimet. ( esim. Fagor CCF 020 ja F-liitin 6,8mm kierrettävä )


2. Ulkoisten häiriöiden korjaaminen

Vanha vahvistin, joka vahvistaa myös LTE signaaleja ja aiheuttaa siten yliohjausta. Osa TV-signaalin lähetykseen käytetyistä taajuusalueista on otettu LTE-käyttöön lähivuosien aikana ja tästä syystä yli 5 vuotta vanhat vahvistimet, joissa ei ole LTE700 suojausta menevät helposti tukkoon ja aiheuttavat häiriöitä TV-kuvaan pikselöitymisenä. Vika korjaantuu vaihtamalla vahvistin LTE700-suojatuksi (esim. Fagor AML 910 Kit vahvistinpaketti ) tai asentamalla antennin ja vahvistimen väliin LTE suotin. ( esim. Fagor LTE-suodin LBF M-694 )

- On hyvä tarkistaa myös muiden sähkölaitteiden kytkennät ja niiden kunto. Toisinaan jokin vioittunut laite antaa häiriösignaaleja antennijärjestelmään, joka aiheuttaa TV-kuvassa häiriöitä.


3. Antennijärjestelmän optimaalinen mitoitus

Antennijärjestelmän optimaalinen mitoitus on tärkeää, jotta signaalin laatu ja teho saadaan pysymään laadukkaana. Puiden kasvu antennin välittömässä läheisyydessä tukiaseman suuntaan, sääolosuhteet ja sisäverkon laajennus ovat useimmiten syitä milloin signaalin teho ja/tai laatu saattaa heikentyä. Toimenpiteenä tällöin laitteen vaihto tehokkaampaan.

Sisäverkon aiheuttaessa liian suuren vaimennuksen ( useita antennirasioita tai liian pitkä ketjuverkko ) on vaihtoehtona lisätä järjestelmään linjavahvistin. Sisäverkon aiheuttamat häiriöt voidaan ratkaista toisinaan myös olemassa olevilla komponenteilla, mutta tämä vaatii jo jonkinmoista järjestelmän ja komponenttien tuntemusta.

Toisinaan käytössä voi olla myös liian tehokas vahvistin, joka aiheuttaa vahvassa kentässä liikaa vahvistusta ja siten aiheutuu yliohjausta. Välillä vahvistinta ei tarvita lainkaan ja ongelmat voivat korjaantua vahvistimen poistamisella tai vaihtamalla vahvistin malliin, jossa vahvistusteho ei ole niin suuri.

4. Maastoesteiden huomioiminen

Maastoesteiden vaikutus signaalien etenemiseen vaikuttaa toisinaan merkittävästi ja onkin tärkeää huomioida nämä seikat antennia asentaessa. Antennin asennuksen ja suuntauksen yhteydessä on erityisen tärkeää kiinnittää huomioita asennuspaikan välittömässä läheisyydessä olevat maastoesteet. Muun muassa korkeat kalliot ja talot tukiaseman suuntaan vaikuttavat signaalin etenemiseen merkittävästi.

Puissakin on huomattava ero kesällä ja talvella. Esim. kosteat tiivit havupuut toimivat melkoisena signaalin vaimentimena. Kesällä lehtien tullessa puihin signaalitasot laskevat selvästi. Tässä tilanteessa vaikuttavin keino on asentaa antenni mahdollisimman korkealla. Tähän tarkoitukseen soveltuva tuote on esimerkiksi Kotiantennin mastopaketti.

Joissain tapauksissa voidaan hyödyntää maaston muotoja asentamalla antenni esimerkiksi edessä olevan kallion päälle. Tällöin signaali voidaan tuoda televisiolle maakaapelilla. ( esim. TRIAX KOKA 99 HD Plus PE antennikaapeli )

Asennuspaikkaa valitessa onkin siis hyvä huomioida lähetysaseman suuntaan olevat korkeat kalliot, tiheä puusto ja muut korkeat maastoesteet. Tehokkailla laitteilla, oikealla suuntauksella ja korkeudella voidaan kuitenkin vastaanottaa signaalia myös haastavissa olosuhteissa.

5. TV:n tai digiboksin vaihtaminen



Toisinaan TV-kuvan ongelmat voivat aiheutua myös vioittuneesta televisiosta tai digiboksista. Helpoin tapa vian toteamiseen on kokeilla toista vastaanotinta. On hyvä varmistaa myös television liitosjohdon kunto. Tämä järjestelmän edullisin osa on hyvin usein antenniverkon häiriöiden aiheuttaja. Ratkaisuna on vaihtaa liitosjohto uuteen, kuten TV-liitosjohto PRO:hon.


6. Radiokeli-ilmiö

Ilmakehässä on ilmiöitä, jotka aiheuttavat niin sanotun radiokelin. Ilmiö esiintyy tyypillisesti ainakin saaristossa ja muilla avoimilla paikoilla. Ongelma syntyy, kun signaali kantautuu lähettimestä, josta sen ei olisi tarkoitus kantautua ja siten aiheuttaa häiriöitä toisaalle. Ilmiöstä kerrotaan mm. viestintäviraston sivuilla ja oheisella videolla. Ongelmia on erittäin hankala korjata, mutta ilmiö on onneksi melko harvinainen. Tämän lisäksi Digita yleensä tiedottaa radiokeleistä ja ongelma poistuu useimmiten itsestään jonkin ajan päästä. Radiokelin aiheuttamat ongelmat voidaan korjata suuremmalla ja tehokkaammalla antennilla kuten Triax Unix 100 UHF-antenni (LTE 700)


Lue vielä lisää tai ota meihin yhteyttä:


Antennioppaaseen
on koottu Kotiantennin artikkeleja oikean antennin valintaan, antennin asennukseen ja antennin suuntaamiseen liittyen. Oppaistamme saat myös yleisesti tietoa TV- ja 4G/5G -asioista.

Jos antenniasiat vielä askarruttavat, voit myös ottaa meihin yhteyttä.

Kotiantenni maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 30.5.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Kotiantenni Oy
Rakentajantie 31
20780 Kaarina

0402589168
info@kotiantenni.fi
www.kotiantenni.fi
3261319-4

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan. 

Pankkien maksupainikkeet (Paytrail)

Pankki-maksupainikkeet. OP, Nordea, DanskeBank, Handelsbanken, POP Pankki, Aktia, S-Pankki, OmaSP, Säästöpankki, Ålandsbanken.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Paytrail Oyj ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Kotiantenni.fi yleiset ehdot.

Käytössä olevat maksutavat on listattu alla.

Tarkemmat maksuehdot voit lukea osoitteesta https://www.paytrail.com/kulut... .Lisätietoa maksutavoista voit lukea: https://www.paytrail.com/kulut...

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Kotiantenni Oy
Rakentajantie 31
20780 Kaarina

0402589168
info@kotiantenni.fi
www.kotiantenni.fi
3261319-4

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.


Toimitusaika

Yleisesti Lähellä-paketin toimitusaika on 1-3 arkipäivää.

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.