Yli 130€ tilaukset ilman toimituskuluja! (norm. 8€)

Miten 4G ja 5G -yhteydet eroavat toisistaan?

4G:

4G on laajakaistaisen internet-yhteyden käyttöön suunniteltu niin sanottu neljännen sukupolven langaton tiedonsiirtoteknologia. Mobiilidatan käyttö on lisääntynyt voimakkaasti 2010-luvun aikana, jonka osalta laadukkaat ja nopeat yhteydet ovat joskus vaikeita saavuttaa. Tiedonsiirtonopeuteen vaikuttaa verkon käyttäjien lukumäärä ja se, kuinka paljon dataa verkossa liikkuu samanaikaisesti. Jokainen, joka surffaa netissä lähellä tiettyä tukiasemaa, jakaa 4G-verkon muiden lähialueella olevien kanssa. Kun yhden tukiaseman alueella on paljon aktiivisia käyttäjiä, jokaisen käyttäjän yhteys saattaa heikentyä verkon kuormituksen vuoksi. Omaan 4G-yhteyteen on kuitenkin mahdollista vaikuttaa ulkoisella 4G-antennilla, reitittimellä ja niin sanotulla wifi-toistimella.


5G:

5G tarkoittaa niin sanottua viidennen sukupolven datayhteyttä mobiilitekniikassa. Suurin muutos 4G:hen verrattuna liittyy 5G:n kykyyn käsitellä entistä suurempaa määrää dataa. 5G-verkon alkuvaiheissa kapasiteetti on noin kymmenkertainen 4G-verkkoon verrattuna. Suuremman kapasiteetin ansiosta verkossa on vähemmän ruuhkaa. Nopean nettiyhteyden laajentaminen useammalle alueelle voi tulla kannattavaksi uuden 5G-verkon myötä. 5G mahdollistaa nopeuksien kasvattamisen langattomasti, jolloin maahan ei tarvitse kaivaa yhtä paljon valokuitua. Toisaalta 5G-tukiasemat tarvitsevat yleensä nopeita kuituyhteyksiä. Viidennen sukupolven matkapuhelinverkko laajentuu ajan myötä eri alueille ja parantaa yhteyksiä eri puolilla Suomea.


Tekniikka:

4G/5G on laajakaistaisen internet-yhteyden käyttöön suunniteltu langaton tiedonsiirtoteknologiaLangattoman verkkoyhteyden toimintaan vaikuttavat muun muassa signaalin laatu, netinkäyttäjien määrä ja käytettävissä olevat laitteet. 4G/LTE-yhteys on yleensä edullisin tapa saada nopea nettiyhteys. 4G/LTE-kattavuus kattaa kokoajan enemmän pinta-alaa Suomessa ja nykyään myös haastavimmissa 4G:n katvealueilla on mahdollista saada 4G/LTE-yhteys toimimaan käytettäessä tehokkaita 4G-antenneja. Tehokkaalla antennilla mahdollistetaan nopeampi ja luotettavampi nettiyhteys.


MIMO: (Multiple-Input, Multiple-Output)

MIMO-antennissa on kaksi antennia signaalin lähetykseen ja vastaanottoon. Lyhenne MIMO tulee sanoista Multiple-Input, Multiple-Output. MiMo-tekniikalla tarkoitetaan tietoliikennetekniikkaa, jossa sekä lähetykseen, että vastaanottoon käytetään samanaikaisesti useampaa kuin yhtä antennia. Tekniikalla maksimoimaan tiedonsiirtonopeus ja parannetaan tiedonsiirron luotettavuutta. Signaaleilla on siis eri etenemispolut ja MiMo-tekniikkaa voidaan hyödyntää MIMO-antennilla ja MIMO-tuellisella reitittimellä, jossa on kaksi antenniliitäntää. Suurelta osin jokaisesta tavanomaisessa pöydälle asetettavasta reitittimestä löytyy kaksi antenniliitäntää, joilla voidaan varmistaa ristipolarisaatio.

Ristipolarisaatio:

Ristipolarisaatio lisää nopeutta 4G / LTE-yhteyksissä. Ristipolarisaatiossa signaalit erotetaan toisistaan signaalin polarisaatiota muuttamalla; toinen signaali on 45 astetta vasemmalle ja toinen 45 astetta oikealle, jolloin niiden keskinäinen häiriö pysyy minimissä.

Ristipolarisaatiopaneeliantennissa kaksi antennia on yhdistetty paneelin alla yhdeksi MIMO-antenniksi ja haravamallisessa MIMO-antennissa kaksi ulkoista antennia asennetaan antennimastoon. Ristipolarisaation voi muodostaa kahdesta erillisestä antennista asentamalla molemmat 45 astetta kallelleen sivuille 90 asteen kulmaan keskenään. MIMO-antennin asennat helpoiten T-kiinnikkeellä, joka on suunniteltu juuri MIMO-antennien asentamista varten.

Signaali:

Erityisesti harvaan asutuilla seuduilla tukiasema voi olla kaukana ja tämän takia signaalin laatu on heikko. Heikkoa laatua voisi verrata televisioyhteyden kuvaan: Jos television signaali on liian heikko, kuvaan tulee häiriötä. Mobiililaajakakaistan tapauksessa häiriöt aiheuttavat heikentynyttä siirtonopeutta. Nopeutta voidaan parantaa esimerkiksi asettamalla reititin ikkunan lähelle tai käyttämällä ulkoista antennia.

Taajuusalueet:

Antennien taajuusalue on merkityksellinen tekijä antennin valinnassa. Osa antenneista soveltuu koko taajuusalueelle jota Suomessa nyt ja lähitulevaisuudessa käytetään: 700-2600 MHz. LTE-taajuuksien osalta pätee: Mitä pienempi taajuus, sitä suurempi kuuluvuusalue ja mitä suurempi taajuus, sitä suurempi maksiminopeus. LTE 800 MHz tarjoaa laajimman kuuluvuusalueen. LTE 1800 MHz toimii yleensä taajama-alueilla. LTE 2600 MHz toimii toistaiseksi vain paikoittain suuremmilla kaupunkiseuduilla. LTE-A/4G+ hyödyntävät 2 eri LTE-taajuutta yhtäaikaa. LTE-A/4G+ taajuuksilla LTE800+LTE1800 ja LTE1800+LTE2600 onnistuu toistaiseksi paikoittain suuremmilla kaupunkiseuduilla.

Kotiantenni maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 30.5.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Kotiantenni
Rakentajantie 31
20780 Kaarina

0402589168
kotiantenni@gmail.com
www.kotiantenni.fi
2913450-4

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Checkout Finland Oy, jonka kautta maksuvaihtoehtoina korttimaksu ja verkkopankkimaksut.

Pankkien maksupainikkeet (Checkout.fi)

Pankki-maksupainikkeet. OP, Nordea, DanskeBank, Handelsbanken, POP Pankki, Aktia, S-Pankki, OmaSP, Säästöpankki, Ålandsbanken.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Checkout Finland Oy:n (Checkout Finland Oy, Hämeenkatu 6 B, 33100 Tampere) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Kotiantenni yleiset ehdot.

Käytössä olevat maksutavat on listattu alla.

Tarkemmat maksuehdot voit lukea ohessa olevasta linkistä: https://www.checkout.fi/ehdot-ja-sopimukset/maksuehdot

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Kotiantenni
Rakentajantie 31
20780 Kaarina

0402589168
kotiantenni@gmail.com
www.kotiantenni.fi
2913450-4

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.


Toimitusaika

Yleisesti Lähellä-paketin toimitusaika on 1-3 arkipäivää.

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.